Runko, heinäkuu 2013



Hirsirunko saapui 15.7.2013.Koko komeus yhdellä lavallisella.
Tehty tie ei meinanut kestää kuorma-auton painoa ja auto oli jäädä siihen.

























Lamellihirressä on liimasauma pystyasennossa. Hirsi kutistuu
kuivuesssaan sauman läheltä eniten. Sydänpuu suojaa 
ulkopuolella.




Runko tilattiin Vehasen Saha Oy:ltä Salosta joulukuussa 2012. Tilasimme 145mm höylähirttä, mutta sillä hetkellä ei ollut saatavilla raaka-ainetta niin paksuihin hirsiin. Hirret vaihdettiin 138mm:n lamellihirsiin.

Lamellihirressä on kaksi höylähirttä liimattu yhteen niin, että sydänpuupinnat jäävät hirsien ulkopinnoiksi. Lamellihirsi on suorempi kuin yhdestä puusta tehty, se on helpompi koota, koska se on mittatarkempi. Samasta syystä painumat ovat pienempiä, koska hirret sovittuvat yhteen tarkemmin kuin höylähirsi.

Uskon, että lamellihirsi kestää myös säätä paremmin, koska sydänpuu on päällimmäisenä, tavallisessa hirressä puun heikoimmin säätä kestävä osa on päällimmäisenä.



Heräsimme 16.7 kello 7.00 paukkeeseen kun asentajat 
hakkasivat tappeja  hirsiin
Runkoa pystytti neljän hengen porukka, karskeja kavereita kaikki. Runko oli pystyssä kello 11.00, neljä tuntia aloittamisen jälkeen.











Pisimmät hirret painoivat arviolta 80 kiloa. Kaverit nostelivat niitäkin ylös suorin käsin. Kovia kavereita, täytyy sanoa. Kattovasojen asentamiseen menikin sitten yllättävän kauan, ehkä kolme tuntia. Siinä pitää mitata ja tuumia, mikä vei aikaa.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti